måndag, oktober 01, 2007

Ur låtsasbloggen 2: Onsdag 26/9 2007 Jobba?

Just nu vill jag inte jobba som lärare. Jag är vikarie i en ”lågstadieklass” nu i några veckor och i klassrummet går det hur bra som helst. (Jag tycker iofs att de är lite små, skulle mycket hellre jobba med ”mellanstadiet” men det är ju inte alltid man kan välja.) Det är föräldrarna som är problemet. Jag har fått tre klagomål på bara tre veckor, känns inte kul, särskilt eftersom det inte är nåt riktigt fel jag har gjort. Orkar inte gå in på det riktigt nu, men ”problemet” är i korthet att jag inte är som E (deras ordinarie lärare) och gör saker annorlunda än hon. Jag låter t.ex. eleverna gå direkt in i klassrummet på morgonen utan att de behöver ställa upp i led i kapprummet först. I går fick jag en rejäl utskällning av en mamma för det. Hon stod och skällde på mig INFÖR KLASSEN i ca fem minuter (Jag försökte tona ner henne och få henne att gå, men jag nådde inte fram. Ungarna var lite rädda.) och när jag sedan gick ut med henne i kapprummet fortsatte hon skälla och ha sig. Det handlade inte längre om skolan utan om mig som person. Hon tog till riktiga personangrepp och bland annat sades det här:

(F=Förälder J=Jag)
F: ”Har du ens egna barn???”
J: ”Va?!”
F: ”Har du barn själv??”
J: ””??? Nej….???”
F: ”Nä, just det” *fnys*

Ursäkta mig, men vad har det med något att göra? Jag har läst på högskola i 5,5 år för att lära mig ta hand om barn i skolan. Jag hade hand om 20st förra terminen och just nu har jag 22st och ingen tycks ha fått några större men! (Hennes barn är förövrigt nöjd och glad i klassen och protesterade lite svagt mot mammans utbrott. Stackars unge förresten, hur kul är det när ens morsa är sån inför alla ens kompisar??) Hur som helst. Jag mår skitdåligt nu. Jag blev så ledsen att jag riktigt bröt ihop. Jag fattar inte vad jag har gjort för fel och vad jag ska göra åt det? Jag kan inte vara E, jag kan bara vara mig själv!

Igår mådde jag så dåligt. Jag var helt slut i kroppen och hade ont i huvudet. Framåt kvällen började jag få ångest över att behöva gå till jobbet idag… Ville verkligen inte. När jag väl var i skolan drog jag med mig en lärarstudent till klassrummet så jag skulle slippa gå genom kapprummet (och riskera att möta föräldrarna) ensam. Så ska det inte vara, men jag kommer göra så hela veckan… Tur att jag har bra kollegor och en bra chef som ställer upp för mig. Fick två finfina presenter idag! Och av mina söta elever fick jag åtta teckningar och 2 ”flärpar”(ni vet, sånna som man gör av färgglada plastband). Jag är ”snäl och rolig” och ”min besta fröken”. Sånt värmer…

Men ändå… vill jag göra det här? Vill jag vara lärare? Klarar jag av det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

men när ska du lära dem att stava?

du är min besta syster (delad med ullis)

puss!

Helena sa...

My work there is done... But I'll be back....