tisdag, oktober 09, 2007

Fy för Sören!

Jaha och vem är Sören? (alt. Vad har Sören gjort?) undrar säkert de flesta av er läsare som inte är skåningar. Ni som är skåningar vet ju vad jag menar, men kanske har ni också börjat fundera på den där Sören nu... Själv undrar jag i alla fall rätt mycket vem den där Sören är, varför alla känner honom och vad han har gjort. (Här kan det vara på sin plats att påpeka att vår släkting Sören inte har med det här att göra, mer än att han kanske tycker att det är lite lustigt!) När jag har ställt frågan till skåningarna ser de flesta lite frågande ut: "Va? Vaddå Sören? Vem sa nåt om nån Sören? Vem är det? Vad bubblar hon om?" eller så bara nickar de och ler; "Nu hängde jag inte med igen, men hon är ju som hon är den där.". Men frågan är ärligt ställd. Vem sjutton är Sören??? För er undrande icke skåningar ska jag förklara lite. Här i Skåne använder folk uttryck som: "Fy för Sören" och "Snabbt som Sören" och nu när jag sökte på Internet fann jag även varianten "Fort som Sören i kören". Första gången jag hörde det fattade jag ingenting. Andra gången förstod jag att den där Sören inte var en person utan en del i ett uttryck. Jag har också upptäckt att Sören används i ordkombinationer där jag annars skulle ha sagt det aningens grövre "Satan". Så Sören är ju ganska snäll i alla fall. Om man googlar på "Fy för Sören" får man faktiskt två träffar som "diskuterar" uttrycket. Den ena träffen definierar uttrycket som en "mesig skånsk svordom" och den andra träffen är en artikel om gammalt språkbruk som tar upp uttycket som exempel på ett löjligt uttryck som man knappt eller aldrig har hört. Han som skrev det är nog inte från Skåne. :) Vem den där Sören är har jag inte lyckats luska ut. Någon som vet?

Jaha, och vad är det då som är "fy för Sören"? En hel massa saker faktiskt.

  • Min kondition. Jag var ute och "sprang" med F tidigare idag. Fy för Sören vilken dålig kondition jag har. Vi gick mer än vad vi sprang.
  • Hundbajs. Det ligger en stor hög hundbajs på trottoaren utanför vår tomt. Fy för Sören vad äckligt!!! Hur svårt är det att plocka upp? Om man går ut med sin hund i ett bostadsområde får man väl tänka sig för???
  • M kommer inte hem på fredag som det var sagt. Fy för Sören vad jag avskyr hans jobb ibland. :( Saknar dig älskling.

Till M:
Hej hjärtat! Jag längtar efter dig så mycket... Det är inte samma sak när du inte är här. Det är inte lika roligt utan dig. Längtar tills du kommer hem och jag hoppas hoppas hoppas att T står för det han har sagt! Älskar dig högre än himlen. Puss

Inga kommentarer: