onsdag, oktober 03, 2007

Fru Elevassistent och Lappkriget

Nu har FruFröken blivit Fru Elevassistent igen. E kom tillbaka idag så jag ska återgå till mitt vanliga jobb på fredag. Lite trist, det är ju rätt mycket roligare att vara lärare än att vara elevass. Bortsett från att man har att göra med fler föräldrar när man är lärare... Det blir alltså inget av spöktemat som jag babblade om igår... :( Känns lite trist. Och allt annat jag hade förberett är också lite förgäves... (stenciler i engelskan och sudoku för barn och sånt) Visst, det är ju bara att spara för framtida behov, men ändå.

Lappkriget på skolan har fått ny fart. För att förklara får jag nog ta det från början:
Vi hade kräftskiva en fredag i september. Hela veckan därpå är L frånvarande, först för att hennes barn var sjukt och sen för att hon själv var sjuk. När L kommer tillbaka ligger en lapp i hennes fack om kräftpest och andra kräftsjukdomar. L tar genast på sig detektivmössan och börjar luska i vem det kan vara, hon hade en hel drös att välja på. Senare samma eftermiddag dyker det upp en text om hypokondri. L är nu riktigt frustrerad och anklagar i princip alla! (för er som inte känner L vill jag här inflika att hon är upprörd på ett positivt sätt, hon har humor hon med.) D och jag grämer oss lite över att det faktiskt inte var vi som kom på det... :-). Dagen därpå viftar L med ett papper om eremitkräftor. Vi är nu många som försöker luska rätt på den/de skyldiga. Någon dag senare dyker en ny lapp upp i Ls fack. Den här gången är det barnvisan "Var är tummen?" med illustration som är meddelandet. För ett par veckor sen skar L sig i tummen i papperskärmaskinen på skolan och fick gå till doktorn. D kallade henne TummeL(+fortsättningen på Ls namn då såklart). På bilden på "var är tummen"-lappen var det ett streck på en av tummarna.... hm.... Igår fick L två mail. I det ena erkände F allt och i det andra erkände C allt. Det visade sig att varken F eller C hade skickat dessa mail, men det finns vissa i kretsen som vet hur man gör för att skicka mail från någon annans adress... Ingen nämnd, ingen glömd. Idag hände det mycket. L fick Sagan om TummeL i sitt fack, D och F fick lappar om datahackers och alla inblandade fick en lapp om navelluddspillande och Elivs-strip (som jag inte kan hitta på nätet nu...). Det är spännande det här...! :D

Nu har jag fått hicka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

någon har lärt sig hur man länkar..

Anonym sa...

Herregud! Vad gör ni på ditt jobb egentligen? Inte konstigt att kunskapsnivån i de svenska skolorna blir allt sämre ;-)

Näe... skoja bara!