måndag, oktober 15, 2007

Nattåg

Att åka nattåg är ganska spännande. Jag har börjat få rutin på det hela nu eftersom det här var min tredje nattågsresa från Skåne till Jämtland det här året. Det finns alltid massa roliga människor att titta på:



  • Som killen som stod i dörren till en kupé i sovvagnen i flera timmar. (okej, jag vet ju inte om han stod där hela tiden, men varje gång jag gick förbi...).



  • Eller mannen som sitter och sveper öl efter öl i bistron, eller, det är inte så roligt, mer sorgligt...



  • Eller folk som sitter bakom folk som kollar på film i sin bärbara dator eller portabla DVD. De kikar över axeln men gör också allt för att inte bli upptäckta.



  • Folk som har hamnat i familjevagnen utan att ha bett om det. De ser väldigt obekväma ut men vågar inte leta upp en annan plats eftersom de är för PK för det...

14,5 timmar på ett tåg är länge länge. Men jag hade det rätt bra. Hade min sovkupé för mig själv och det var jätteskönt. Man kan ha lampan tänd när man vill, dricka sitt vin från bistron när man känner för det och äta godis utan att bjuda. Jag kan öppna fönstret när jag vill, ändra värmen hur jag vill, använda handfatet hur jag vill osv... Boken jag läser började dessutom bli bra någonstans mitt i Småland så resan gick jättebra! :D




Idag hade vi brandövning i skolan. Det gick sådär... Själva utrymningen gick väl bra (det är ju ganska lätt när vissa lärare avslöjar för eleverna att det är en övning.... *suck*) men att stänga av larmet var tydligen svårare... Det stod och tjöt i 30-40 min... Jag drog igång lite allsång på gården, med det uppskattades inte av alla fröknarna... Jaja, skiter väl jag i. Jag är där för barnens skull, jag gillar nämligen att jobba i skolan.



Nytt i Lappkriget:

I fredags eftermiddag försvann barnen tidigt från fritids så D hade för mycket fritid (du ser L, det är inte bara jag!). D gick ut i bilen och hämtade en rulle silvertejp och tejpade för nedre hyllan i Ls fack. Det syntes inte utifrån men när man öppnade det så var det en vägg av silvertejp... :D Jag hade gett rätt mycket för att se Ls min när hon öppnade facket i morse... hahahaha!




Efter jobbet gick S och jag ut på en promenad. Vi var duktiga och höll ett bra tempo i 45 minuter! Skönt att röra på sig lite, så det får vi göra om! :)

Inga kommentarer: