onsdag, november 07, 2007

Fruktansvärt!

Läste i Aftonbladet om massakern på en skola i Finland. Det är så fruktansvärt. Jag förstår inte hur det kunde hända. Jag förstår att det kunde hända. Som lärare stöter man allt för ofta på fall (elever, barn, människor) som lever på gränsen. De behöver så mycket hjälp men lyckas inte få den. Antingen har de problem med "fel" saker eller så har de rätt till hjälp men har ingen som slåss för deras skull. Tyvärr finns det barn som har föräldrar som har gett upp, som inte orkar mer eller som tror att det löser sig. Vad jag inte förstår är hur det kan vara så här? Hur kan samhället tilldela skola och barnomsorg så lite resurser? Var finns det sociala skyddsnätet för dem som redan har passerat gränsen? Var finns fritidsverksamheten för barn som har blivit ungdomar?

Varför den här 18-åringen gjorde som han gjorde tänker jag inte spekulera i. Jag tänker heller aldrig ursäkta det som hände. Men jag kommer alltid undra om det hade kunnat undvikas.

Tänder ljus för de 8 som dog, för de som skadades, för deras anhöriga och för ett Finland i sorg.


(Jag måste verkligen lära mig att fokusera med vår nya kamera. Alla bilder jag tar blir suddiga...)


.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är inte ett dugg förvånad, har väntat på att nåt sånt här ska hända i vår närhet faktiskt.

Seriöst, det är dags att myndigheterna tar tag i samhället nu istället för att lalla runt med sitt eget, dom måste sluta fokusera på skitsaker som inte berör oss vanliga döda.

Det är riktigt obehagligt att tänka på var vi är på väg!

Ha en bra dag, kram!