fredag, december 28, 2007

Ord

Jag älskar ord. Du som läser det här vet nog redan det. Jag älskar att prata och jag älskar att skriva. Orden har en makt för mig. Jag älskar att leka med orden och jag älskar att formulera mig. När jag skriver saker så kan jag sitta och klura på formuleringar tills de plötslitg låter perfekt! Kära gamla pluggkompis M.A vet ju det, hur nöjd jag var när jag fick till de där härliga formuleringarna då och då!

Sydsvenskan publicerar Språkrådets lista över nya ord. Det gör jag med! (De publicerar ett ord om dagen, därav datumen)


28 december
spelnykter
som blivit fri från spelberoende 2007

27 december
skajpa
ringa via Internetuppkoppling med programmet Skype 2006

26 december
nyfriskjobb
anställning för långtidssjukskrivna som subventioneras av staten; införs jan. 2008 2007

25 december
zorra
(i innebandy) balansera bollen på klubban under vridningar och vändningar med klubban (lika skickligt som Zorro) 2005

24 december
givomat
kortautomat för välgörenhet 2007

23 december
foppatoffel
en sorts plastsko, Croc-sko [efter Peter ”Foppa” Forsberg, som lanserat skon i Skandinavien] 2005

22 december
näthat
hat som uttrycks mot någon på Internet, t.ex. i form av kommentarer på någons blogg

21 december
ankarbarn
ensamt flyktingbarn som skall fungera som anledning för vuxna anhöriga att senare söka asyl och på så sätt förankrar hela familjen i det nya landet 1996

20 december
reinfeldtare
omläggning av ett partis politik som gör att det närmar sig motståndarnas politik 2005

19 december
blåkort
tillstånd för person utanför EU att arbeta inom EU-området; den blå färgen är hämtad från EU-flaggan 2007

18 december
halvtaktsjobb
en arbetsträningsform där arbetstagaren inte behöver hålla samma arbetstakt som övriga anställda 2006

17 december
nyhetsbok
bok som behandlar en alldeles färsk medialt uppmärksammad händelse 2006

16 december
gåtåg
grupp av barn som går till skolan i samlad tropp under ledning av en vuxen; även kallat vandrande skolbuss 2007

15 december
betalvärd
ordningsvakt och biljettkontrollant i Storstockholms lokaltrafik 2006

14 december
nixa
ökad anv.: spärra sin telefon mot samtal från försäljare genom att anmäla sig till ett visst register som telefonsäljare skall stämma av mot 2001

13 december
förortare
vard.: person som bor i någon förort, i synnerhet de s.k. miljonförorterna 2001


Det kommer 3 ord till så håll utkik!


Halvfartsjobb vet jag allt om... :) (kanske inte för egen del, men det finns ju andra.... )



Jag ringde till jobbet idag och pratade med K. De hade fem barn på tre personal. Men det skulle kanske komma ett barn till. Synd om dem som jobbar så hårt... ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Angående ord! Skulle inte du blogga om långfärsdskidor och längd skriskor eller hur det nu var???

Anonym sa...

Nu ska jag NätHata dig lite som gör geneom kommentarer :P (Puff)

Anonym sa...

Någon har ALLDELES för mycket fritid i sina händer.... :P