söndag, mars 30, 2008

Halsfluss

Jag är sjuk. Halsfluss. Stackars lilla mig.

Jag hade ont i halsen när jag vaknade i fredagsmorse, men det gick över lite innan lunch. Vid lunch var jag istället lite yr och hade huvudvärk. Tog två panodil, vilade, tryckte i mig lunchen i ett lugnt personalrum istället för i en stökig elevmatsal (egentligen är det konstigt att inte fler barn reagerar mot oväsendet som är där inne) och vilade lite mera. Sen mådde jag bra igen och jobbade på som vanligt. När jag kom hem var jag trött trött. Försökte sova en stund men så ringde telefonen och en söt liten femåring sa att hon saknade mig. Min lilla M. (Tänk att hon snart ska flytta ifrån Skåneland. Tur att hennes föräldrar har vett nog att flytta till rätt ställe och tur att de är trevliga människor som man kan hålla kontakten med... ;-) Kommer sakna hela familjen tokmycket ju.)
Anyway. Ont i halsen hade jag hela fredagkvällen. Men som tur var klarade jag ändå av att se på Så ska det låta. Som jag sagt tidigare så är jag lite förtjust i Peter Settman, och när det dyker upp Ronny och Ragge-låtar i programmet pirrar det i kroppen! :-)
Hade svårt att sova på natten. Vaknade jätteofta av att det gjorde så ONT när jag försökte svälja att jag bara ville gråta. Inte så kul. Vaknade ändå utvilad vid niosnåret på lördagen. Hade en misstanke om halsfluss så jag ringde sjukvårdsrådgivningen och beklagade mig. Hon tyckte jag skulle gå till jourläkarmottagningen om jag hade samma besvär imorgon (läs: idag). Spenderade gårdagen i sängen och soffan med TV, telefon och dator som sällskap. Gick rätt bra det med. Ringde storasyster U och beklagade mig och hon rekommenderade isglass, tur att jag hade piggelin i frysen. :-D Hade en nästan lika jobbig natt mellan lördag och söndag med mycket vaken tid. Så imorse toga jag en piggelin till frukost och sen knatade jag ner till läkarstationen, fick en tid nästan fyra timmar senare så jag gick hem och intog återigen sängläge. När jag gick ner igen gick det rätt fort, fick komma in ett par minuter efter utsatt tid och doktorn kom och kikade och klämde i och på halsen. (alltså, han kikade i och klämde på, hade nog inte varit så skönt om han klämt i halsen...) Sen blev det snabbhalsprov som visade på halsfluss. Chop chop! Fick penicillin utskrivet och fyra tabletter i handen. Han sa att jag slutar smitta idag eller imorrn och tyckte inte jag behöver vara hemma från jobbet nåt. Jag har ju varit pigg och så hela tiden så det ska nog gå bra. Har inte haft nån feber heller. Penicillinet gör dessutom att jag mår bättre redan nu.

Så, så är läget!

M hälsar från Norge!

Inga kommentarer: