tisdag, januari 06, 2009

Det här med guldkornen...

Jag insåg nyss att jag kanske skulle förklara det här med dagens 3 guldkorn lite bättre. Lilla Mamman skrev såhär om varför hon började med detta. Jag tycker det låter vansinnigt klokt (hon är vansinnigt klok den där) och gör det av samma anledning. Jag ska försöka formulera det på mitt sätt bara:

Jag hade en tuff höst och vill ha en underbar vår. Jag kan inte förändra omvärlden och kanske inte mig själv heller så himla mycket så enkelt. Det jag däremot kan göra är att sluta fokusera på det som får mig att må dåligt och istället lyfta fram det som får mig att må bra. Det som gör att jag kan tycka om den jag är och det liv jag har fått. För varje dag händer det saker som är bra, roliga, spännande, viktiga och/eller trevliga. Varje dålig dag finns det nåt litet som gör det gråa lite ljusare - även om det är svårt att hitta det. Det är lätt att glömma de här sakerna. Genom att skriva ner dem för mig själv kan jag kanske hitta dem lättare en annan dag. Genom att skriva dem i bloggen kanske någon annan kan hitta guldkorn i sin egen vardag.

Hon den där kloka skrev såhär också:
"det är ju grymt mycket lättare att vara Ior än Nalle Puh, det är ju bara sanningen. men Puh är ju trots allt roligare att leka med."
Vad annat kan jag säga än "Word!"?


♥ Till dig, Anna, vill jag bara säga TACK för att du finns. TACK för att du bloggar. TACK för att du delar med dig av din klokhet. Det är inte så trivialt som du kanske tror ibland. ♥

3 kommentarer:

Anna sa...

jössses! jag rodnar och hoppas att du verkligen får en mycket bättre vår än din höst. det klarar du lätt!

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helena sa...

Hoppas du tar åt dig också! Ja, våren måste bli bättre än hösten. Det är liksom svårt att lyckas ha det tvärtom... :D Särskilt med trestegsraketen!