måndag, september 29, 2008

Receptnamn

Hur tänker folk som döper recept egentligen?

Jag har gått igenom min skatt(?)gömma med recept som jag har samlat på mig genom åren. Ganska mycket. Slängde en del och sparade det mesta. Ett recept lät särskilt gott och hamnade högt i högen; Äppelkotletter. Låter ju gott eller hur? När man läser receptet finner man att det är fläskkotletter som ska stekas och låta puttra i örtsås med katrinplommon i. Allra sist, precis innan servering strör man över små äppelbitar. Till fyra portioner tar man ett äpple. Ett enda. Rätten verkade god ändå och jag tänkte att kanske smakar det mycket äpple ändå. Men nej. Det smakade mer katrinplommon och örtsås än nåt annat. Inte världens godaste rätt heller... det recptet sparar jag nog inte på. Skulle jag få för mig att göra den rätten igen skulle jag nog kalla den för Kotletter i örtsås med katrinplommon och äpple. Det är ju mer sant i alla fall.

Inga kommentarer: