söndag, juni 01, 2008

Trädgård

Jag älskar att ha en trädgård, men jag avskyr den vi har. Den var säkert jättefin när de förra ägarna bodde här och tog hand om den och pysslade och sysslade. Vi varken vill eller kan jobba med trädgården så mycket. Ingen av oss är duktig på att skilja ogräs från prydnadsväxter. Och vi har mycket att båda sorterna.

Jag har inget emot att klippa gräset, och plocka jordgubbar och äpplen och annat som växer är bara kul. Det är spännande att kika in i växthuset och se hur det går för vindruvorna och vad som mer behagar dyka upp där inne. Tidigare idag såg jag nåt som skulle kunna vara en tomatplanta, men kanske ändå är ogräs där inne... Ska bli kul att se... Jag sitter på en stol i solen och bloggar och har det bra. M ska snart tända grillen... La Dolce Vita?

Men jag avskyr att rensa ogräs och klippa buskar och beskära rosor. Och rensa mellan plattorna. Jag avskyr att vår trädgård kräver så mycket kunnande och omvårdnad för att inte se vildvuxen och risig ut. För det är precis så det är. Framsidan ser stökig och risig och tråkig ut. Baksidan ser ut som en djungel i miniformat. Visst är några av våra 11 (!!!) Rhododendronbuskar fina, men annars är det bara gräset som är fint. Känns så trist. Jag vill ha hit en trädgårdsarkitekt som tittar på tomten och hjälper oss bestämma hur det ska se ut (gräs gräs gräs, insynskydd mot grannarna, staket, mur, en mur för att fixa lutningen på baksidan, odlingslådor, vilka buskar ska vara kvar, vilka blommor ska vi ha i krukor på vilken typ av plattor som kanske ska gå runt huset, och så vidare och så vidare). Sen vill jag ha hit ett team som förverkligar allt det där på typ en kvart.... Hade inte det varit nice?

Jag är så less på att skämmas för min trädgård, men jag kan inte. Och jag är inte intresserad heller. Vill att det ska vara lättskött... Varför köpte vi då det här huset med den här tomten kan man undra? Tja.... det var vinter då...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför kör du inte Din egen stil och skit i hur grannarnas trädgård/framsida ser ut..eller vad andra tycker och tänker!!
Vi bor i ett fritt land :-)

Helena sa...

Nja... om jag hade en egen stil skulle jag nog gärna köra med den och högaktningsfullt skita i vad "folk" tycker... Men nu är det så att trädgården saknar stil helt.... Stackars den....