onsdag, april 09, 2008

Heminredningsrådgivning

Idag har jag varit på IKEA och fått tips och råd om hur jag ska inreda mitt vardagsrum. Ja, okej, det är Ms vardagsrum också, men han var inte med så nu är det mitt! Moahahahahaaa! Det här med heminredningsrådgivning är ju jättesmart av IKEA. Jag vill handla allt där nu! Och när jag gick från mötet, genom varuhuset var jag väldigt köpsugen och köpte både en och tre grejer... (säg inget till M)


Hur som helst. Så här var det:

När jag kom dit satte vi oss ner och pratade lite löst. Han frågade om det inte var jag som hade en kollega som han också hade ringt, och jo, precis så var det ju. Han ringde mig och S med mindre än 10 min mellanrum, men det är över en månad sen! :-o Tänk att han kom ihåg det bara sådär. Jag plockade fram min fin fina ritning över rummet (den tog två kvällar att göra) och han tyckte att jag hade gjort det fint! :-D Vi diskuterade lite utifrån min ritning sen öppnade han sitt ritprogram och började rita. Han ritade upp rummet lite snabbt (fusk med cad-program) och sen började vi möblera. Han var fruktansvärt lätt att prata med och han förstod mig väldigt bra. Jag kom dit med massa abstrakta tankar surrandes i hjärnan och jag svamlade lite om dem och han förstod hur jag menade och gjorde det konkret. Vi var helt inne på samma spår med färg och form och funktion och nästan allt han la fram kändes helt rätt. Alla produkter vi pratade om la han in i en inköpslista och summan slutade på 52 000... Ja, hade jag pengarna så visst, fine. Men nu är det inte så. Men man kan göra några förändringar enligt den här rådgivningen och andra på annat sätt. Och allt måste inte ske samtidigt. Här nedan är en skiss på den möbleringen vi kom fram till idag. Svårt att förstå om man inte var med kanske.




Tanken är att det blir TV-hörna vid guldtapeten. Pianot flyttar dit där TVn står idag (nära öppna spisen). Matsalsbordet hamnar mitt på "dansgolvet", hyllsystemet (akrobaten) byts ut mot ett annat hyllsystem i vitt. På väggen mot kökets sätts liggande kökskåp upp. Stomme och täcksidor i ek och vita luckor som öppnas uppåt. I "valvet" mellan "dansgolvet" och tillbyggnaden hängs panelgardiner upp på skenor, som rumsavdelare, bara tre i vardera ändå så de ska inte täcka nåt, bara bryta av. I tillbyggnaden blir det en sitt grupp med en soffa och två fotöljer. En läshörna med fotölj och hylla i hörnet vid toaväggen. Är ni förvirrade? Kom hit så förklarar jag och visar!


Här kommer lite bilder från IKEAs hemsida på möbler och annat som vi tänkte oss.



Kramfors Schäslong. Tanken är att den ska stå vid guldtapeten tillsammans med en tresitssoffa och en fotpall.



Matta vid guldtapeten.


Panelgardiner mellan dansgolvet och tillbyggnaden.







Inga kommentarer: