torsdag, december 03, 2009

Jultema - hjälp!

Sista veckan ska vi ha jultema i skolan tänkte jag. Vi ska pyssla och skriva julsagor samt ha lite julmatte. Men det är inte så lätt att hitta på juliga mattetal för en hel vecka... Nån som har nåt tips? Hittills har jag kommit på detta:

Statistik

Gör en undersökning bland dina klasskamrater. Visa dina svar i ett diagram och skriv en text där du berättar resultatet.

Förslag på undersökningar:

· Vad önskar du dig i julklapp? (en sak)

· Vilken är din favoriträtt på julbordet?

· Vilket julgodis tycker du bäst om?

· Var ska i fira jul? (hemma, hos mormor/morfar, hos farmor/farfar, hos andra släktingar, hos vänner, i en stuga, på ett hotell, inte alls, osv.)

· Hur många adventskalendrar har du? (delad kalender räknas)



Ni som har nån form av fantasi kan väl hjälpa mig lite? Jag behöver dels fler förslag på undersökningar de kan göra, och dels behöver jag fler uppgifter. Det kan vara alla fyra räknesätten men inte för avancerat. Jag ska försöka formulera några uppgifter med negativa tal och termometrar också hade jag tänkt.

Tackeli!

Inga kommentarer: